Eksperci

dr Katarzyna Stankiewicz

dr Katarzyna Stankiewicz

Wykłada na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; z wykształcenia pedagog (edukacja ustawiczna) i polonistka z przygotowaniem do nauczania języka polskiego jako obcego; lektorka języka polskiego jako obcego/drugiego. Jest zaangażowana w działania na rzecz integracji imigrantów oraz wsparcia edukacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym, w tym uchodźczym. Ma doświadczenie w pracy w szkole polonijnej oraz w polskiej szkole podstawowej z dziećmi ukraińskimi. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i nie tylko w zakresie pracy z uczniem cudzoziemskim, edukacji międzykulturowej i integracji migrantów. W latach 2016-2017 z ramienia Uniwersytetu Gdańskiego współkierowała grupą „Edukacja” w ramach prac nad miejskim Modelem Integracji Imigrantów w Gdańsku. Naukowo zajmuje się pedagogiką międzykulturową, wsparciem rodziny w sytuacji migracji, edukacją i integracją dzieci z doświadczeniem migracyjnym oraz kulturowymi aspektami nauczania języków obcych. Obecnie kieruje projektem badawczym Narodowego Centrum Nauki na temat adaptacji szkolnej uczniów z rodzin migrantów powrotnych.

dr hab. Anna Żurek, prof. UWr

dr hab. Anna Żurek, prof. UWr

Pracuje na Uniwersytecie Wrocławskim jako badacz i dydaktyk, kieruje Szkołą Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców UWr, pomysłodawczyni serii wydawniczej „Glotto-Logo”, poświęconej zagadnieniom związanym z nauczaniem języka polskiego jako obcego, drugiego, odziedziczonego, wielojęzycznością i logopedią. Autorka monografii i artykułów naukowych oraz materiałów dydaktycznych do nauki języka polskiego jako obcego. Jej zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia z zakresu: teorii akwizycji języka, bilingwizmu, etykiety językowej, dydaktyki i metodyki języka polskiego jako obcego, komunikacji międzykulturowej oraz edukacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym (w tym uchodźczym).

dr hab. Małgorzata Gębka-Wolak, prof. UMK

dr hab. Małgorzata Gębka-Wolak, prof. UMK

Profesor w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; językoznawczyni; prowadzi badania w zakresie współczesnego językoznawstwa polonistycznego opisowego i stosowanego, języka prawnego i prawniczego, językoznawstwa sądowego oraz dydaktyki i glottodydaktyki polonistycznej; w szczególności interesuje się nauczaniem gramatyki w szkołach polonijnych, w ramach nauczania języka polskiego jako obcego oraz w szkołach polskich w odniesieniu do uczniów z doświadczeniem migracyjnym. W latach 2005-2022 roku kierowała Studium Podyplomowym Nauczania Języka Polskiego jako Obcego UMK. Prowadzi warsztaty metodyczne dla przyszłych nauczycieli języka polskiego oraz nauczycieli ze szkół polonijnych. Jest współautorką materiałów do nauczania pisania i czytania dla dzieci polonijnych. Realizowała dydaktyczne projekty NAWA. Członkini Zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych, członkini Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego, kierownik Katedry Języka Polskiego UMK oraz koordynator dydaktyczny kierunku filologia polska jako obca. Autorka lub współautorka ponad 120 prac naukowych.

dr hab. Marzena Błasiak-Tytuła, prof. UKEN

dr hab. Marzena Błasiak-Tytuła, prof. UKEN

Neurologopedka, językoznawczyni i glottodydaktyczka Pracuje w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na stanowisku profesora. Jest członkinią Małopolskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Zespołu Języka Polskiego poza Granicami Kraju RJP. W badaniach naukowych koncentruje się przede wszystkim na rozwoju mowy dzieci wielojęzycznych oraz na diagnozie i terapii dzieci z zaburzonym rozwojem wychowywanych w wielojęzyczności. Jest autorką publikacji naukowych na temat rozwoju mowy dzieci wielojęzycznych, diagnozy i terapii logopedycznej w sytuacji wielojęzyczności, m.in. książki „Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia” (2019) oraz „Elementarza. Podręcznika do nauki czytania dla dzieci z Ukrainy (2022). Pracuje z dziećmi z zaburzeniami rozwoju wychowywanymi w wielojęzyczności. Prowadzi zajęcia z języka polskiego jako drugiego dla dzieci z Ukrainy w wieku przedszkolnym oraz szkolnym.

mgr Marta Gołębiowska

mgr Marta Gołębiowska

Polonistka, glottodydaktyczka, wicedyrektorka Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego. Interesuje się metodyką nauczania języka polskiego osób z pierwszym językiem wschodniosłowiańskim oraz problematyką interferencji językowej i kulturowej w kształceniu cudzoziemców. Autorka wielu artykułów dotyczących kształcenia językowego obcokrajowców oraz zadań testowych na państwowym egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego. Przewodnicząca i egzaminatorka tychże egzaminów. Współautorka zestawu zadań egzaminacyjnych dla osób przygotowujących się do egzaminu państwowego na poziomie B1 pt. „Testy na 4 pory roku” (2022), podręcznika dla uchodźców z Ukrainy „Po prostu polski” (2023) i dwutomowego podręcznika dla studentów zagranicznych „Polski. Master level!” cz. 1 i cz. 2.

dr Vira Neszew

dr Vira Neszew

Pracuje jako adiunkt w Centrum Badań nad Dydaktyką Języka i Literatury WNH UKSW. Literaturoznawczyni, glottodydaktyczka, polonistka, ukrainistka, pasjonatka nauczania języków obcych. Od października 2023 p.o. Kierownika Szkoły Języka i Kultury Polskiej UKSW. Od listopada 2021 r. pełni funkcję Kierownika Ośrodka Egzaminacyjnego na UKSW, w którym organizowane są państwowe egzaminy z języka polskiego jako obcego. Od 2017 roku jest egzaminatorką na państwowym egzaminie z języka polskiego jako obcego (wzięła udział w 15 egzaminach). Na UKSW prowadzi wybrane przedmioty w ramach specjalizacji glottodydaktycznej, lektoraty języka polskiego (poziomy B1/B2 i C1/C2), a także konwersatorium „Język polski akademicki dla cudzoziemców”. Obecnie wraz ze studentami specjalizacji glottodydaktycznej pracuje nad autorskim skryptem pt. Przewodnik po „Uksfordzie". Zbiór materiałów autorskich uwzględniających akademicką odmianę języka polskiego jako obcego (poziom B1+/B2). Uczy również języka ukraińskiego jako obcego. Zainteresowania naukowe: metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz ukraińskiego jako obcego, doświadczenie kulturowe w nauczaniu języków obcych, literatura polska i ukraińska przełomu XIX i XX wieku. Autorka prac z zakresu glottodydaktyki polonistycznej.

mgr Joanna Łudczak

mgr Joanna Łudczak

Anglistka, lektorka języka polskiego jako obcego, egzaminatorka na państwowych egzaminach certyfikowanych, nauczycielka z 19 letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą, obecnie wicedyrektorka w jednej z wrocławskich szkół podstawowych. Interesuje się metodyką nauczania języków obcych w różnych grupach wiekowych, oraz problematyką inkluzji i edukacji dzieci z doświadczeniem migracji.

mgr Joanna Samp-Szulc

mgr Joanna Samp-Szulc

Gdynianka, polonistka i kulturoznawczyni, uczy cudzoziemców języka polskiego, nauczycielka i metodyczka, egzaminatorka Państwowego Egzaminu Certyfikatowego z Języka Polskiego jako Obcego, trenerka prowadząca szkolenia dla rad pedagogicznych w zakresie pracy z uczniem z doświadczeniem migracji, koordynatorka oddziałów przygotowawczych w SP 26 w Gdyni, wiceprezes Pomorskiej Fundacji Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija z siedzibą w Sopocie. Pracę dydaktyczną łączy z pracą badawczą – w ramach projektu doktorskiego bada język lektur szkolnych w kontekście edukacji uczniów z doświadczeniem migracji. Współautorka przewodnika Szkoła włączająca uczniów z doświadczeniem migracyjnym na Pomorzu. Autorka artykułów naukowych i popularnonaukowych z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Liderka projektów edukacyjnych, autorka materiałów glottodydaktycznych, np. podręcznik i przewodnik Lektury pełne kultury.

mgr Małgorzata Żółtaszek

mgr Małgorzata Żółtaszek

Praktyk terapii IFS (Internal Family Systems), trenerka komunikacji ze specjalizacją w Porozumieniu bez Przemocy, coach oraz autorka książek dla dzieci. Prowadzi własną praktykę terapeutyczną oraz treningi grupowe dla kobiet, rodziców, nauczycieli, biznesu. Tworzy autorskie kursy terapeutyczne – „24 lekcje czułości dla wewnętrznego dziecka”, „Rodzicielstwo lekkości”. Prowadzi również spotkania autorskie dla dzieci. Niezależnie od tego, czy pracuje z dorosłymi czy dziećmi jej celem jest wspieranie lub odkrywanie na nowo poczucia własnej wartości, akceptacji i wewnętrznej mocy, która pozwala podążać własną drogą, realizować plany i marzenia. Wymaga to zaopiekowania trudnych sytuacji z przeszłości, niekiedy z dzieciństwa, uzdrowienia traum i wyjściu naprzeciw uczuciom i potrzebom, ale przynosi lekkość, radość i ulgę.

dr Łukasz Tupacz

dr Łukasz Tupacz

Nauczyciel akademicki Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Prowadzi autorskie zajęcia m.in. z metodyki nauczania literatury i języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych, zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji polonistycznej, dydaktyki ogólnej, literatury powszechnej. Pełni funkcję pełnomocnika Dziekana WNH ds. praktyk studenckich. Jest nauczycielem języka polskiego i glottodydaktykiem w Zespole Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych im. Stanisława Noakowskiego w Warszawie oraz XVIII LO im. Jana Zamoyskiego w Warszawie. Egzaminator egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego. Trener w programie „Szkoła Ucząca Się” CEO.

mgr Marcin Miłko

mgr Marcin Miłko

Asystent w Centrum Badań nad Dydaktyką Języka i Literatury WNH UKSW, nauczyciel mianowany języka polskiego, glottodydaktyk polonistyczny, egzaminator Egzaminu Certyfikatowego z JPJO, metodyk nauczania literatury i języka, literaturoznawca. Łączy pracę naukowo-dydaktyczną UKSW z pracą w niepublicznej szkole podstawowej, w której przebywają uczniowie z doświadczeniem migracji. Ma doświadczenie w uczeniu języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach oraz w różnorodnych grupach wiekowych oraz kulturowych. Zainteresowania naukowe: edukacja polonistyczna (metodyka nauczania języka polskiego w szkole podstawowej, glottodydaktyka polonistyczna), literatura dla dzieci i młodzieży, literatura popularna, psychologia pozytywna i coaching.