Opracowanie „Uczeń z Ukrainy w laboratorium mowy” to zestaw materiałów, których celem jest wsparcie nauczycieli języka polskiego pracujących z dziećmi uchodźczymi z Ukrainy w zakresie nauczania gramatyki języka polskiego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII). Aby wzmocnić motywację do nauki, opracowanie zostało zaprojektowane jako opowieść z krainy Językolandii, w której mieści się Laboratorium Mowy. Czworo dzieci – Wiktoria i Artem z Ukrainy oraz Maja i Patryk z Polski – zwiedza laboratorium i w kolejnych pomieszczeniach słucha opowieści o języku oraz wykonuje zadania. Pierwsza część zestawu – „Jak działa język polski?” – przedstawia podstawowe informacje o zasadach budowania zdań oraz zapoznaje z właściwościami odmiennych i nieodmiennych części mowy. Każdy rozdział książki zawiera objaśnienia działania mechanizmów gramatycznych oraz liczne ćwiczenia pozwalające zrozumieć i utrwalić wiadomości. W ostatnim rozdziale zostały zamieszczone ćwiczenia powtórkowe. Całość zamyka Klucz zawierający odpowiedzi do zadań.