Czy można zrozumieć i polublić gramatykę?

Celem szkolenia jest wzbogacenie uczestników w zakresie dydaktyki nauczania języka polskiego; doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela; zapoznanie z autorskimi materiałami wspomagającymi nauczanie uczniów uchodźczych z Ukrainy w zakresie wiedzy o języku polskim, powstałymi w ramach ww. projektu pn. „Integracja przez język. Platforma dla nauczycieli pracujących z dziećmi uchodźczymi z Ukrainy”, przyjętego do finansowania w drodze konkursu na realizację projektów w ramach programu pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”, ogłoszonego komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 lipca 2021 r., numer rej. NdS/552155/2022/2022. W ramach szkolenia przedstawiona zostanie autorska (prof. M. Gębka-Wolak) koncepcja integracyjnego nauczania wiedzy o języku polskim, która stanowi wypadkową dwóch podejść dydaktycznych: współcześnie dominującego w realnej praktyce edukacyjnej w zakresie nauki o języku (nauka L1) w polskich szkołach i stosowanego na gruncie glottodydaktyki polonistycznej (nauka L2). Koncepcja zakłada rozwijanie kompetencji gramatycznej i świadomości językowej uczniów w ścisłym powiązaniu z praktyką komunikacyjną. Dodatkowo zostaną omówione propozycje dydaktyczne przedstawione w „Językolandii”, trzyczęściowym autorskim materiale realizującym koncepcję integracyjnego nauczania wiedzy o języku polskim i wspomagającym ucznia uchodźczego w równoczesnym nabywaniu wiedzy o polszczyźnie i kształceniu kompetencji komunikacyjnych w tym języku. Tłem prezentacji będą wyniki badawcze projektu „Integracja przez język” oraz inne stworzone w jego trakcie materiały dydaktyczne do pracy z uczniem uchodźczym.